Jambo! Dag 5&6 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Laurens - WaarBenJij.nu Jambo! Dag 5&6 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Laurens - WaarBenJij.nu

Jambo! Dag 5&6

Door: Laurens Heideveld

Blijf op de hoogte en volg Laurens

05 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Dag 5 in Kenya (Nyeri):

Vandaag had ik wel even een lastig dagje. De dag begon al vrij vervelend, aangezien de jongens die om half 5 's ochtends wakker werden gemaakt om half 6 schreeuwend met z'n allen de zaal in renden en alleen maar herrie zaten te maken, wat m'n humeur niet echt bevorderde. Om half 9 was het tijd om te eten en we waren uitgenodigd om mee te doen aan het sporttoernooi en natuurlijk deden we dat! We maakten team 'Holland' en waren allemaal in het oranje gekleed. We liepen zingend het Wilhelmus het veld op en nog nooit heb ik zoveel leerlingen op een sportdag gezien. Fanatiek en snel dat ze waren! Er was een baan van 300-400 meter waarop gerend moest worden, en ze kunnen me toch hard rennen, aan de zijkant van het veld stonden alle medeleerlingen (ik denk bijna 1000 man) te juichen wanneer hun klasgenootje voorbij renden. Naast het lopen werd er ook gedaan aan touwtrekken, kogelstoten, speerwerpen, estafette etc. Iedere groep moest twee teams maken met touwtrekken, één jongens- en één damesteam waarin 8 personen moesten zitten. Wij, de jongens, moesten het opnemen tegen de leraren en we hebben ze even flink omver geholpen haha, na twee keer spelen hadden we twee keer gewonnen :) Het was ook best grappig om te zien dat de leraren alle kinderen ineens zaten aan te moedigen, aangezien ze zichzelf in de les erg autoritair opstellen. Ondertussen moest er veel worden gewacht en de aandacht die je daar krijgt is enorm, ze vinden ons zó speciaal en bijzonder. Je hoeft maar even op het gras te liggen en je bent al omsingeld door een groep van 20 jongeren. Dit leidde er bij mij toe dat ik even al die aandacht wou vermijden, want in die 6 dagen dat ik hier al ben, is er sprake geweest van 0 minuten privacy. Dus ik zocht even een rustig plekje op. In de middag hadden we nog pannenkoeken gegeten en zijn we naar Nyeri gegaan. In de avond was m'n humeur redelijk terug en hebben we nog veel gelachen. Morgen gaan we naar de sloppenwijken, hebben we de mogelijkheid om naar het zwembad te gaan en in de avond gaan we Nyeri in om voetbal te kijken, ik ben benieuwd!

Dag 6 in Kenya (Nyeri):

Echt lekker geslapen vergeleken met de vorige nachten! Iedereen werd rond half 8 wakker en we zaten een beetje te praten. Deniz kwam de zaal in lopen en zei: "Er zijn ook 3 schalen mango bij het ontbijt", ik spong m'n bed uit, trok snel m'n kleren aan en rende naar de ruimte waar we gingen ontbijten. Wat had ik me verheugt op mango hier haha. Lekker ontbeten en we moesten ons klaarmaken voor de wandeling door de sloppenwijken. We stonden met z'n allen te wachten voor de school, liepen de poort uit, staken de straat over, gingen langs het straatje van het internetcafé, liepen iets door en stonden even stil. Iedereen begon foto's te maken van het uitzicht, je keek neer op een rivier met allemaal stroomversnellingen en waar mensen zich in zaten te wassen. Daar voor en daar achter waren allemaal hele kleine hutjes van plastic platen en houten planken en het rook verschrikkelijk. We liepen over de rivier heen en zagen de mensen die daar leefden, ze hadden allemaal vieze/slobberige/kapotte kleren aan en de mensen zagen er niet fris uit, gele ogen en sommige kinderen hadden echt een laag van zand en stof over zich heen. Ook was het naar om te zien toen er twee geiten werden gekocht, ze werden zo in de achterbak van een auto gegooid en konden niet op hun poten blijven staan. Uiteindelijk liepen we door naar Nyeri en werden we opgehaald door de matatu. We hadden even thee gedronken en Rachel, onze Keniaanse begeleider, vertelde dat we niet 'sad' moesten zijn over wat we zagen, maar dat het wel belangrijk is om te weten dat er óók in Kenia veel verschil is tussen mensen met hun leefomgeving. Na de thee gedronken te hebben, hebben we boontes gedopt voor het avondeten en oh wat verheugen we ons op Nederland als we weer een groot stuk vlees krijgen in plaats van maispap, rijst of bonen met kool. We lunchten en gaan nu even lekker rustig aan doen, vanavond voetbal kijken in de stad en hopen op een mooie avond en overwinning! Ik laat snel weer wat van me horen!

  • 05 Juli 2014 - 15:36

    Casper:

    Ha Broertje!

    Wat leuk om te lezen dat je veel dingen leert. Zoals je zei; kenianen kunnen rennen... dat deed mij erg lachen.
    Ik hoop dat je tussen de ellende door ook veel gezelschap hebt met je nederlandse team. Dat je daarmee kunt lachen.

    Veel voetbal plezier vanavond ! Ik ben benieuwd naar je foto als je aan het werk bent of met je team aan het geinen bent.

    Succes nog ! Groeten Casper

    Trouwens, ben je al bruin geworden??


  • 05 Juli 2014 - 16:30

    Rien:

    Jambo Laurens,

    Kijk even goed welk type sportschoen deze snelle tijden mogelijk maakte. Juist...., zie daar het bewijs dat al die te dure commerciele westerse sportschoenen er niet zoveel toe doen, blessures zullen ze denk ik ook niet zo veel kennen als hier. Als het niet aan de schoenen lag, wacht dan even de dopingcontrole af, wellicht brouwen ze daar in de buurt in een klein dorpje een magisch drankje...., je weet wel!

    Trouwens, wat die mango s betreft, hebben de anderen ook nog wat gehad?


    We wensen jullie allemaal een geweldige voetbalavond toe (foto's graag)!
    Dat jullie maar een grootbeeld runiga mogen vinden om de soka mchezo te volgen.

    Oh ja, 'leave me alone' is in het swahili 'uniache' (kijk er wel vriendelijk bij ;-) )

    Voor vannacht lala salama.

    Tuoname baadaje
    Pap en Mam

  • 05 Juli 2014 - 20:31

    Marja:

    Hoi Laurens,
    Wat een geweldige verhalen lees ik van jou.
    Hartstikke leuk om het op deze manier een beetje mee te beleven.
    Ik mis eigenlijk wel foto's hoor.
    Nog een hele fijne voetbal avond en fijne tijd in het verre Kenia.

    Hartelijke groeten van Jan en Marja.

  • 06 Juli 2014 - 11:35

    Dione:

    Heeeeej laurens
    Echt mooie verhalen die je schrijft.
    Ik vond het echt heel sneu om te lezen dat mensen in een container moeten wonen.
    Nou jaa nog veelplezier!

    Groetjes Dione
    Ps: wil je voor mij ook een mango meenemen?
    Ik hou van mango's hahah.

  • 06 Juli 2014 - 11:43

    Ome Willem:

    Jonguh,

    Ik zie al een nieuwe aflevering van New Kids voor me. "Hoe word ik rustig wakker in Kenia?".
    Durfden alle kinderen de dag daarna nog wel bij je in de buurt te komen? We zijn natuurlijk wel benieuwd hoe team Holland het er verder vanaf heeft gebracht of is het alleen bij touwtrekken gebleven? Hier was het vannacht een gekkenhuis na de overwinning op Costa Rica. Ben benieuwd naar hoe jullie het daar volgen en beleefd hebben. Misschien kun je een klein sfeerverslag opnemen (incl. een paar foto's) in je volgende verslag. Succes met de verbouwing en tot de volgende keer. Gr. JW

  • 06 Juli 2014 - 12:02

    Jolande:

    Mambo vipi Laurens,

    Leuk om te lezen dat de kinderen ook aan sport doen. Even uit het strenge schoolregime weg wat je beschrijft. Wat het kimbia (hardlopen) betreft dat kun je niet van ze winnen hoor! Er doen vaak Kenianen hier in Nederland aan hardloopwedstrijden mee. De mpira ( voetbal) gevolgd gisteravond, jammer dat ze geen goals in de wedstrijd konden maken hè? Maar ja ze zijn op deze manier door en ik hoop dat je alles hebt kunnen volgen met de groep. Laurens veel plezier maar weer met alle dingen die je gaat meemaken.

    Kwa heri Jolande

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurens

Hallo allemaal, Ik ben Laurens, 18 jaar en ik ga vanaf 29 juni met een groep van 23 jongeren vrijwilligerswerk verrichten in Nyeri, een stad die zo'n 150 km boven Nairobi in Kenia ligt. Hier zullen we met name een school gaan opknappen, voorlichting geven en Kenia leren kennen. Zo zullen we in het weekend op safari gaan, bij een gastgezin verblijven, maar ook zullen we de sloppenwijken gaan zien. Deze blog is aangemaakt zodat ik vanuit Kenia mijn ervaringen en avonturen kan delen met de rest van de wereld en het zou geweldig zijn als een zo'n groot mogelijk publiek zou kunnen volgen!

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 4644

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia!

Landen bezocht: