Begin van een nieuwe week! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Laurens - WaarBenJij.nu Begin van een nieuwe week! - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Laurens - WaarBenJij.nu

Begin van een nieuwe week!

Door: Laurens Heideveld

Blijf op de hoogte en volg Laurens

08 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Jambo!! Voor de mensen die trouwens nieuwsgierig zijn naar filmpjes van hier, die worden allemaal geüpload op deze pagina: http://vimeo.com/m/user7406723

Foto's uploaden van hier duurt heel erg lang, nu mijn verslag!

Vervolg dag 6 in Kenia (Nyeri):

We zaten met een groepje buiten aan de tafels een beetje te praten, want de rest was of aan het slapen of ze gingen naar een zwembad. Ik had er niet veel zin in, aangezien het water toch vrij koud zou zijn buiten. Aan het eind van de middag kwamen ze weer terug. Kelvin kwam om de hoek en zei: "We hebben daar zó lekker gegeten! Biefstuk met patat en salade!" Iedereen was zó ontzettend jaloers aangezien we ons echt verheugen op een andere smaak of op een stuk vlees aangezien we maar een klein beetje vlees door de soep hebben. We hadden 's avonds wat gegeten en gingen naar de jongenszaal waar ze normaal studeren. Het was helemaal vol en we gingen de wedstrijd Argentinië-België kijken. Normaal gesproken mogen meisjes helemaal niet hier op het jongensterrein komen, maar omdat we graag met de hele groep voetbal wouden kijken mocht het wel. Al die kleine jongens keken hun ogen uit en zaten alleen maar aan mij te vragen hoe "the girls" heten, super grappig en nu nog zeggen ze steeds: "Hey! Where are the girls!?" En dat zijn dan jongens van 11-14 jaar haha. Om 9 uur was het tijd om voetbal te kijken in de "White Rhino", een club waar iedereen eerst goed wordt onderzocht/gefouilleerd zodat het echt veilig is. Eenmaal binnen liepen we langs een keuken, patat, pizza's, burgers, één kilo gebakken lam voor €8,37. Super chill! Gelijk pizza besteld en we hoorden ook gelijk dat er een wc met bril was, like heaven for us. Je zit nog maar een week hier en dan merk je al echt gauw dat je verlangt naar die luxe als je het weer ergens te horen of te zien krijgt. De club was gezellig, een mooi sfeertje, er kon worden gedanst en die lokale burgers hebben flink lopen drinken. Het was zenuwslopend en ik ben nog nooit compleet nuchter en zó blij om 2 uur 's nachts een club uitgelopen.

Dag 7 in Kenia (Nyeri):

Vanochtend redelijk geslapen ondanks de korte nacht en goed ontbeten. We zouden om 9 uur naar de kerk gaan, want ja, het is zondag en iedereen hier is gelovig in Kenia. We liepen richting de kerk en namen plaats op een bankje, het was al begonnen. Soms versta je echt helemaal niks van hun Engels en nu had ik er al helemaal moeite mee. Er werd een verhaal verteld dat zó super lang was, waar ik echt moe van werd. Ineens hoorde ik voor me mensen praten en Aidan zat te overleggen, bleken we in een verkeerde kerk te zitten.. haha. We liepen terug en gingen naar een andere, zo'n gospel, veel muziek in het begin en het was vrij gezellig. Totdat het overging op gepraat tot 13:00 over Jezus en potentie die god aan je heeft geven etc. Nog nooit heb ik zovaak halleluja, amen, praise the lord of god bless you gehoord. We zouden toen we terug gingen een voetbal toernooi hebben tegen de hoogste klassers hier, maar blijkbaar ging het niet meer door door communicatiefouten, maar daar raken we wel weer aan gewend zo langzamerhand. Ik ben even met Jelte opzoek gegaan naar een supermarktje hier dichtbij, maar die was helaas gesloten. Verder hebben we nog avondgegeten, een beetje met de boys gehangen en gestoeid en nog meer swahili geleerd. Later met de hele groep nog een spel gedaan en morgen mogen we weer hard aan de bak op school, vloer eruit halen! Ohja en Jelte is ook jarig morgen, dus het wordt een mooi dagje en om 7 uur opstaan om te gaan zingen!

Dag 8 in Kenia (Nyeri);

Lekker geslapen en ik zat nog midden in een droom toen ik ineens hoorde: "Happy birthday for you, happy birthday for you..." Ik dacht eerst dat ik zelf jarig was, maar toen bedacht ik me al gauw dat Jelte jarig was. Na het gezang gingen we met z'n allen ontbijten en ging ieder groepje naar zijn werkplek. Ik mocht weer naar de school toe. We kwamen aan en de vloer was er nu al helemaal uit. Buiten lagen twee enorme stapels met stenen die naar het lokaal moesten worden gebracht, zodat die stenen in de grond konden staan en daarover een laag beton kon worden gegoten. Tijdens het sjouwen met kruiwagens vol met brokken steen werd er aan mij, Romy en Eva gevraagd of we les wouden geven, want de leraar was ziek en zou alleen 's middags kunnen komen. We waren aan het twijfelen, maar zijn toch gegaan. We gaven rekenles aan 10 gehandicapte leerlingen, het was best bijzonder en ik heb echt respect gekregen voor zo'n docent. Er zaten autistische jongens en meisjes tussen, maar ook dove of schele kinderen, eentje miste zelfs een oor. Na 4 uur te hebben gewerkt gingen we terug naar de school, want er was een speciale lunch gemaakt. Er waren broodjes met gebakken ei en later kwam er nog cake voor Jelte en Erik en chips. Verder zijn we nog even Nyeri in geweest om boodschappen te doen. Straks gaan we eten, de keukendienst had verzonnen om spaghetti Bolognese te maken, maar de communicatie tussen het groepje en het keukenpersoneel loopt niet lekker, zoals gewoonlijk. Er is spaghetti, maar of er wel saus komt en gehakt of kaas is dus de vraag, ga er maar niet van uit.. Morgen ga ik weer naar het weeshuis en ik ben van plan om daar al een paar dingen uit te delen om te geven aan de kinderen. Ohja het is ook echt typisch Keniaans dat alles net niet af is of half kapot is, zo werd er gewerkt met een kruiwagen waarvan één poot eraf was en een hamer, waarvan de kop moest worden ondersteunt door een stukje hout er tussen geslagen. Zo verven ze ook eerst de muren en daarna het plafond waardoor ze na het plafond weer de muren kunnen verven, aangezien ze niets afplakken. 'S avonds hebben we uiteindelijk weer totaal iets anders gegeten dan dat was gepland, geen spaghetti maar alweer kool en rijst.. Zo langzamerhand ben ik dat eten echt zat, iedere dag bijna hetzelfde. Na het eten nog taart voor Jelte en Erik gegeten en geweerwolfd, een spel.

Dag 9 in Kenya (Nyeri):

We werden wakker gemaakt en konden gaan ontbijten zodat we daarna weer aan de slag kunnen in het weeshuis. Ik had een bal meegenomen, aangezien ik wist dat die kinderen daar spelen met een bal van vuilnis, ook had ik nog bellenblaas meegenomen. We kwamen daar aan en mochten beginnen met alle muren te verven met grondverf, veel frustratie geweest, aangezien die mannen daar echt niks snappen. Later moesten we ook nog een laag verf van de muur trekken, want dat was ook verkeerd geverfd. Ik zag een jongetje van twee/drie bij de glijbaan zitten met een kapot plastic bakje waarmee hij aan het spelen was, hij deed net alsof het een autootje was. Ik liep er naar toe en had bellenblaas meegenomen, hij stond me stomverbaasd aan te kijken wat het allemaal was die bubbels en snapte er niks fijn. Zelf kon hij ook niet echt praten en wist ook niet dat je kon blazen. Later gaf ik hem een paar gemberkoekjes die hij erg lekker vond, vervolgens kwamen er een paar anderen bij kijken en had ik hem een nieuwe bal gegeven, wat hij echt mooi vond. Na het werken hebben we nog even geluncht en gezond. Ik merk echt dat er mindere dagen tussenzitten door het enorme verschil tussen hier en Nederland in alles. Ook is het wel grappig om te vertellen dat we iedere rit in het busje wel worden aangehouden door agenten met van die wapens om hun nek, het raampje gaat dan open en ze doen niets anders dan zeggen met een blij gezicht: "Welcome in Kenya!!" Binnenkort komt er wel weer een nieuw verslag :)

  • 09 Juli 2014 - 19:27

    Rien:

    Jambo Laurens,

    Sorry dat wij wat later reageren, maar je zult daar ook wel wennen aan het feit dat niet alles meteen gebeurd of zo loopt zoals is afgesproken.

    Je leest wel eens dat je na een bezoek aan Afrika je de rest van je leven door een andere bril naar het leven kijkt. Daar bedoelen ze overigens niet de W.C.-bril mee, ook al zul je dat na jouw relaas bijna denken ;-). (Bij thuiskomst mag jij exclusief 24-uur lang een toilet naar keuze hoor, dat is belooft!)

    Ben benieuwd welke woordenschat jij in het zwahili opgedaan hebt van die jongens.

    Wij weten dat deze reis aan wat regels gebonden was, zoals geen drank, geen sex en gepaste kleding, maar om het nu zover door te voeren en zelfs een kerk voor het zingen te verlaten, schiet dit niet wat door??

    Heb jij dat wel vaker dat je wakker wordt op een wilekeurige dag in de veronderstelling dat je jarig bent?
    Het zou wellicht een verklaring zijn voor een bepaalde stemming 's morgens vroeg -)

    Bijzonder om te lezen dat je les hebt gegeven aan een klas met gehandicapte kinderen, een mooie ervaring lijkt ons dat. Al met al lijkt ons deze reis een rollercoaster van emoties, veroorzaakt door zeer veel sterk uiteenlopende indrukken. Dit pakken ze je nooit meer af jongen.

    We hopen dat het jongetje lang plezier mag hebben van zijn bal en vinden het fijn dat je even uigelegd hebt dat bellenblaas niet om te drinken is ;-)

    Vandaag hebben we van jou begrepen dat je behoorlijk last hebt van buikloop en krampen, als je straks maar ongestoord naar de wedstrijd van Nederland kunt kijken.


    Heel veel plezier gewenst en geniet ervan.


    Pap en Mam

  • 10 Juli 2014 - 19:54

    Jolande:

    Mambo vipi Laurens,

    Geweldig om weer je verhalen te lezen, wat je gedaan hebt. Ja, Laurens wat wij hier allemaal zo vanzelf sprekend vinden dat is in andere landen wel heel anders. Jammer dat het zo slecht in de wereld verdeeld is hè.

    Dat je een paar keer naar een school met gehandicapte kinderen bent geweest spreekt mij natuurlijk erg aan! Best bijzonder voor je omdat mee te maken.

    Mooi om te lezen dat je speelgoed (bal) aan een jongentje hebt gegeven en bellenblaas waarvan hij niet wist wat hij daarmee moest. Dat ze van afval speelgoed maken en zich daarmee vermaken ondenkbaar voor ons. De kinderen hier hebben zoveel en zijn daar vaak niet eens tevreden mee.

    Hoorde dat je last van je buik had, maar dat het nu weer beter gaat. Gelukkig maar!!

    Heel veel plezier met de safari tocht en bij het gastgezin.

    Kwa heri

    Jolande



  • 12 Juli 2014 - 13:54

    Oma Mia.:

    Hallo laurens.
    Vanwege de warmte zit ik binnen buiten is het 26 gr in de schaduw.
    Is het bij jullie ook zo warm of nog erger.
    Je ouders liggen lekker aan het strand in Elburg
    om lekker uitterusten van een zeer drukke week.
    Ben je al op safari geweest en hoe was dat?
    Het is nu Zaterdag en vanavond is er voetballen
    Ga er eens lekker voor zitten en hoop dat nederland
    gaat winnen. Kunnen jullie ook kijken?
    Hoeveel mango`s heb je al gegeten?
    Ik kijk uit naar jou volgendeverslag.
    Nog een goede week en dan zien we elkaar al weer.
    Hou doe hè groetjes van Oma Mia.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laurens

Hallo allemaal, Ik ben Laurens, 18 jaar en ik ga vanaf 29 juni met een groep van 23 jongeren vrijwilligerswerk verrichten in Nyeri, een stad die zo'n 150 km boven Nairobi in Kenia ligt. Hier zullen we met name een school gaan opknappen, voorlichting geven en Kenia leren kennen. Zo zullen we in het weekend op safari gaan, bij een gastgezin verblijven, maar ook zullen we de sloppenwijken gaan zien. Deze blog is aangemaakt zodat ik vanuit Kenia mijn ervaringen en avonturen kan delen met de rest van de wereld en het zou geweldig zijn als een zo'n groot mogelijk publiek zou kunnen volgen!

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 4645

Voorgaande reizen:

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Vrijwilligerswerk in Kenia!

Landen bezocht: